Bent u al ont-linked?

Top executives gaan ervan uit dat zij op het juiste tijdstip op de juiste wijze voor de juiste volgende professionele uitdaging worden benaderd. Het vereist Fingerspitzengefühl om te weten wie, wanneer, waarvoor aangesproken dient te worden.

Senior level executive search is een métier, handwerk. Een internetservice als LinkedIn ontbeert deze ambachtelijke benadering en wordt daarom momenteel geconfronteerd met een opmerkelijk fenomeen: ont-linken. En dan bedoelen we niet de procedure zoals die door de internetservice zelf ‘aanbevolen’ wordt door in 4 stappen een connectie, contact of vriend te verwijderen uit het netwerk (‘Het kost u slechts 2 minuten werk!’). Nee, men wil geen contact of vriend verwijderen, men wil zichzèlf ontlinken.

De oorspronkelijk gouden formule van LinkedIn, waar contacten ‘all over the globe’ gelegd kunnen worden, dreigt aan haar eigen succes ten onder te gaan. Door het massale aspect wordt het steeds moeilijker het kaf van het koren te onderscheiden. Bovendien ervaren sommigen het bijhouden van alle contacten als gekmakend.

Irritatie begint zich meester te maken van senior managers die te pas en te onpas benaderd worden voor posities die niet passen bij hun achtergrond of niveau. Vanuit die context gaan steeds meer top executives zich terugtrekken van dit digitale platform.

Voor deze categorie, die het persoonlijke aspect juist waardeert, voldoet digitaal linken kennelijk niet altijd meer. De intimiteit van netwerken met oogcontact en een handdruk van vlees en bloed wordt node gemist, terwijl ook een aspect als discretie niet onderschat mag worden.

Toptalenten gaan daarom weer liever ‘live’ liken en linken.